مقالات

مدیریت زنجیره تامین مک دونالد راز موفقیت آنهاست!

زنجیره تامین مک دونالد تا حد زیادی مسئول موفقیت شگفت انگیز و رشد مداوم آن است. سیستم مک‌دونالد بارها توسط سایر فرنچایزها تکرار شده است، اما هیچ کس نتوانسته است مک دونالد را از بالاترین جایگاه خود حذف کند.

مک‌دونالدز فعالیت‌های فرنچایز خود را در دهه 1950 آغاز کرد و از آن زمان تاکنون هر سال به طور تصاعدی رشد کرده است. امروزه رستوران های فست فود مک دونالد در بیش از 100 کشور جهان وجود دارد! تقریباً به هرجایی که سفر می‌کنید، مک‌دونالدها همبرگرهای خود را سرو می‌کنند. این شرکت بیش از 69 میلیون مشتری در سراسر جهان دارد. در اینجا چند واقعیت وجود دارد:

بیش از 14000 مک دونالد در ایالات متحده
بیش از 37000 مک دونالد در سراسر جهان
آنها سالانه بیش از 2 میلیارد تخم مرغ فقط در ایالات متحده خریداری می کنند.
آنها در هر دقیقه از روز 75 همبرگر در سراسر جهان می فروشند
هر سال 550 میلیون بیگ مک فروخته می شود
روزانه 9 میلیون پوند سیب زمینی سرخ کرده فروخته می شود
60 میلیون نفر اپلیکیشن مک دونالد را دانلود کرده اند

این اعداد حیرت آور هستند! تمام این فعالیت‌ها نیازمند یک زنجیره تامین کارآمد است که مقرون به صرفه و قابل اعتماد باشد. واقعیت خیره کننده این است که مک دونالد 100 درصد نیازهای عرضه خود را برون سپاری می کند.

مک دونالد پادشاه یکپارچه سازی عمودی

مک دونالد نمونه خوبی از این مهم است که چگونه یکپارچه سازی عمودی می تواند هزینه ها را کاهش دهد و سود را افزایش دهد. آنها گوشت گاو خود را از طریق تولیدکنندگان قراردادی تامین میکنند، گوشت مورد نیاز خود را فرآوری می کنند، ادویه های خود را در کارخانه هایی که با آنها قرارداد می بندند می سازند، سیب زمینی و سایر سبزیجات خود را از طریق تولیدکنندگان قراردادی تامین میکنند، حمل و نقل کالاهای خود را به تنهایی انجام میدهند. مک‌دونالدز مالک زمینی است که رستوران‌هایشان در آن واقع شده‌اند، بنابراین مجبور نیستند با اجاره‌ها و صاحبخانه‌ها سر و کار داشته باشند. آنها به خوبی کنترل زنجیره تامین خود را به دست گرفته اند.

هر چیزی که مک‌دونالدز را می‌سازد، از طریق یک زنجیره تامین یکپارچه‌سازی عمودی انجام می‌شود، و بدیهی است که واقعا برای آنها کار می‌کند. البته، آنها خریدار با حجم زیادی هستند که زنجیره تامین یکپارچه عمودی را به بهترین گزینه تبدیل می کند، اما شرکت های زیادی هستند که از این سیستم استفاده می کنند و رشدی را که انجام می دهند را تجربه نمی کنند.

یکی از مزایای واضح سیستم زنجیره تامین آنها این است که آنها کنترل دارند، اگرچه طبق گفته مسئولان، مک دونالد نمی خواهد تامین کنندگان خود را کنترل کند. با این حال، این سیستم به آنها کنترل زیادی بر روی منابع می دهد.

 

چرا مک دونالدز موفق است؟

آنها یک همبرگر مناسب درست می کنند و آنها را به قیمت ارزان می فروشند، اما آیا این کافی است تا یک تجارت را به غول شرکتی تبدیل کند؟ مک دونالدز سالانه 1 میلیون کارگر استخدام می کند. آنها دارای نیروی کار 1.5 میلیون نفری و دارایی خالص حدود 105 میلیارد دلار هستند. سهام قوی است و قوی می ماند، سوال این است که چگونه این کار را انجام دادند؟

داستان آنها یکی از قدرتمندترین داستان های موفقیت زنجیره تامین است! اگر از نمایندگان مک‌دونالد در مورد سیستم مک‌دونالدز بپرسید، نقل قول‌های مبهمی درباره «ایجاد یک زنجیره تأمین که در آن همه برنده می‌شوند» دریافت می‌کنید، اما دستورالعمل‌های زیادی از نوع «این کار را به جای آن انجام دهید» دریافت نمی‌کنید. اخیراً وقتی در مورد موفقیت زنجیره تأمین آنها سؤال شد، مدیر ارشد تأمین مک‌دونالد پاسخ داد: «مدل زنجیره تأمین منحصر به فرد ما مبتنی بر مجموعه‌ای استثنایی از اصول عملیاتی است که با کاهش هزینه‌ها، ایمنی، ثروت و مزیت رقابتی طولانی‌مدت را برای همه افراد درگیر ایجاد می‌کند. مسائل، و تولید محصولات با کیفیت و نوآورانه که مشتریان را به شیوه ای منحصر به فرد مک دونالد، خوشحال می کند. نتیجه افزایش ارزش مشتری، سلامت برند بهتر و عملکرد تجاری قوی تر است.”

آنها بر زنجیره تامین یکپارچه عمودی تسلط دارند، اما چیز دیگری وجود دارد که واقعا ثابت کرده است که عامل تعیین کننده در موفقیت استثنایی این شرکت است.

 

در سال 2016 آنها رتبه دوم را برای بهترین زنجیره تامین کسب کردند

در سال 2016 سیستم زنجیره تامین مک دونالد در رتبه دوم در زنجیره تامین برتر توسط گارتنر قرار گرفت. یکی از دلایل کلیدی زنجیره تامین موفقیت آمیز مک دونالد، مدل منافع اختصاصی آنها است.
در مدل‌های سنتی، تأمین‌کنندگان و کسب‌وکار از یکدیگر ارزش دریافت می‌کنند، اما در رویکرد مک‌دونالد، تأمین‌کنندگان و کسب‌وکار با هم ارزش ایجاد می‌کنند. مدل آنها نه تنها باعث رشد رستوران ها بلکه برای تامین کنندگان نیز می شود.
فلسفه مک دونالد بر اساس رویکردی است که توسط بنیانگذار مک دونالد ری کروک طراحی شده است. او با توسعه یک استراتژی برنده که در آن هر “پایه” فرنچایز برای موفقیت به دیگری وابسته بود، اعتماد خود را با تامین کنندگان خود برقرار کرد.

پایه اول کارمندان مک‌دونالدز، پای دوم صاحبان امتیاز و پایه سوم تامین‌کنندگان قابل اعتماد هستند. هر “پا” شریک موفقیت و به همان اندازه مهم است. اگر یکی از پاها از کار بیفتد، مثلث فرو می ریزد. برای اینکه یکی از اعضای این مثلث موفق شود، همه آنها باید موفق شوند.

آنچه برای ما مفید است

همه اینها خیلی ساده به نظر می رسد. مک دونالد برای توسعه این سیستم عرضه پویا چرخ را دوباره اختراع نکرد؟ واقعیت این است که آنها این کار را نکردند، چیزی که دوباره اختراع کردند این بود که تامین کنندگان را به دیدن موفقیت یک شرکت علاقه مند کردند.

رویکرد (WIIFWe ) که توسط دانشگاه تنسی در طی مطالعه موفقیت زنجیره تامین مک‌دونالدز شناسایی شد بخش بزرگی از این است که چرا این شرکت توانسته است از موفقیت بزرگی که به دست آورده است لذت ببرد.(WIIFWe آنچه برای ما مفید است) ستون فقرات کل «سیستم» مک‌دونالدز است. برای دستیابی به عملیات روانی که Ray Kroc متصور بود، ارزش بخشیدن به همه افراد درگیر در این فرآیند ضروری است.

مک دونالد با نزدیک شدن به تامین کنندگان با طرحی که به آنها کمک می کند از سود بیشتر و رشد پایدار بهره مند شوند، می توانند منابع مورد نیاز خود را تامین کنند و هزینه ها را کاهش دهند و در عین حال از سود خود لذت ببرند. به عنوان مثال، تامین کنندگان در مورد درخواست افزایش برای محصولات، که قبلاً در قرارداد گنجانده شده است، نگران نباشند. همانطور که رستوران ها خوب کار می کنند، تامین کنندگان نیز خوب عمل می کنند. به‌جای اینکه تولیدکنندگان را به‌عنوان تأمین‌کنندگان ساده ببینند، به‌عنوان شرکای تجاری و همکاران در نظر گرفته می‌شوند.
کل زنجیره تامین یک “ما” است. همه با هم در جهت یک هدف مشترک کار می کنند، موفقیت! این رویکرد ما با 5 قانون ساده تعریف شده است.

Ray Kroc پنج قانون ساده را برای مدیریت زنجیره تامین خود تنظیم کرد که امروزه نیز بسیار کاربردی هستند:

تمرکز بر نتایج نه بر معاملات – به جای تمرکز بر RFP و جستجو برای قیمت‌های بهتر، مک‌دونالدز بر ایجاد شراکت‌های تجاری بلندمدت تمرکز می‌کند که اهداف کسب‌وکار را پیش می‌برد.
روی چه چیزی تمرکز کنید، نه چگونه – این یک قانون ساده است که در ساده‌ترین عبارت آن به معنای اعتماد به تامین‌کنندگان برای ارائه استانداردهای (QSC&V کیفیت، خدمات، تمیزی و ارزش) است که مک‌دونالدز تعیین کرده است و نگران نحوه انجام آن نباشید. اگر تامین‌کنندگان را برای برآورده کردن خواسته‌های شما توانمند کنید، آنها این کار را خواهند کرد.نتایج به وضوح تعریف شده را تنظیم کنید که قابل اندازه گیری باشد – همه باید در یک صفحه باشند. شما نمی توانید دستورالعمل های مبهم تنظیم کنید و انتظار داشته باشید که به نتایجی که می خواهید برسید.

مدل قیمت‌گذاری/ مشوق‌های مبادله هزینه/خدمت – این یکی از مهم‌ترین قوانین مدل مک‌دونالدز است، همه باید در حال کسب درآمد باشند. قیمت گذاری به گونه ای که هر تامین کننده بتواند سود کسب کند و از مزایای تجارت با مک دونالد لذت ببرد، یک اصل کلیدی برای این زنجیره تامین موفق است.
برای بینش حکومت کنید نه نظارت – روابط همتا به همتا را ایجاد کنید که برای ایجاد بینش و نه مدیریت خرد وجود دارد.

 

 

 

بهترین چیز برای سیستم

قبل از تصمیم گیری در مورد تامین در مک دونالد، بررسی می شود تا مشخص شود که آیا برای سیستم بهترین است یا خیر! در حالی که Ray Kroc مدت‌هاست که از بین رفته است، میراث سیستم او ابتدا آزمون زمان را پس داده و از طریق رهبری و نسل‌های مختلف تامین‌کنندگان زنده مانده است. این سیستم کار می کند و هیچ کس نمی خواهد آن را تغییر دهد. البته، تغییرات ایجاد می شود، اما هرگز بدون تعیین اینکه آیا برای سیستم بهتر است یا خیر.

مک‌دونالدز سیستم عرضه‌ای را توسعه داده است که کارآمد، مؤثر است و ستون فقرات سازمان آنها کمتر مبتنی بر هوشمندی تجاری و بیشتر مبتنی بر هوشمندی افراد و ارزش‌های اصلی است که به رفتار منصفانه با مردم بستگی دارد. این مدلی است که ارزش مطالعه دقیق را دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *