مقالات

سبقت هایپر مارکت ها از خرده فروشی ها

دنیای فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فراسوی مرزها اتصال پیدا کرده است

«کاهش هزینه ها و افزایش سود» دستاورد توسعه فروشگاه های زنجیره ای است؛ نکته ای که به  مدیریت و تنظیم بازار کشورهای پیشرفته کمک کرده است. البته در کشور ما هم چند سالی است که ایجاد این فروشگاه ها رواج پیدا کرده و با استقبال مصرف کنندگان همراه شده است. اما به اذعان کارشناسان توسعه بازار، اداره فروشگاه های زنجیره ای به شیوه سنتی زنگ خطری است که حتی این مراکز را به مرز ورشکستگی نیز می رساند، چراکه استراتژی هزینه پایین، استراتژی عموم این فروشگاه هاست و در صورت بی توجهی به آن، دیر یا زود زمان ناکارآمدی این فروشگاه ها نیز فرامی رسد.به اذعان رییس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای کشور، سهم فروشگاه های زنجیره ای در ایران بین 7 تا 10 درصد است، این در حالی است که سهم فروشگاه های زنجیره ای  در دنیا بیش از 50 درصد است و در برخی از کشور های پیشرفته نیز این درصد به بیش از 80 درصد می رسد. به گفته یک مشاور  و تحلیلگر کسب و کار، فروشگاه های زنجیره‌ای یکی از ابزارهای توزیع سریع تر  و بهتر کالاهای مصرفی شهروندان جامعه محسوب می‌شوند و تخفیف اجناس، از ارکان اصلی این بنگاه های اقتصادی به شمار می آید. اینطور که سجاد رحیمی مدیسه به اصفهان زیبا می گوید: به دلیل ساختار های اقتصادی ایران، ایجاد فروشگاه های زنجیره ای در داخل، چالش هایی مانند تهدید کسب و کارهای کوچک را نیز به همراه دارد، چراکه با احداث یک فروشگاه زنجیره‌ای تعداد زیادی از این واحدها رو به تعطیلی می روند.

    عوامل تاثیرگذار در قیمت اجناس فروشگاه های زنجیره ای
«یکی از مزیت های ایجاد فروشگاه های زنجیره ای این است که اجناس عرضه شده در این فروشگاه ها با قیمت ارزان تری نسبت به سایر مکان ها به دست مشتریان می رسد» عوامل بسیاری در کاهش قیمت تمام شده اجناس فروشگاه های زنجیره ای دخیل هستند. «سیستم توزیع، حجم خرید و در عین حال میزان فروش» از جمله عواملی هستند که رحیمی مدیسه از آنها به عنوان مهم ترین عوامل تاثیر گذار در قیمت اجناس عرضه شده در این فروشگاه ها نام می برد. وی می افزاید: علاوه بر قیمت اجناس عرضه شده در این فروشگاه ها به عنوان یکی از مهم ترین مزایای ایجاد فروشگاه های زنجیره ای، می توان به صرفه جویی مالی در سبد هزینه های شهروندان، کاهش ترافیک و مصرف سوخت و حمایت از کالاهای تولید داخل نیز اشاره کرد، البته نباید از این نکته غافل شد که در ایران هر سوپر مارکتی که تعطیل شود، به دنبال آن حدود سه نفر از افراد جامعه نیز بیکار می‌شوند. «جوامع غربی و اروپایی به طور قطع در این حوزه موفق تر بوده‌ و هستند، چرا که اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد، روابط پولی و مالی آنها را تنظیم می کند» به گفته این تحلیلگر کسب و کار، وال مارت، کروگر، تسکو نمونه های بزرگ از فروشگاه های زنجیره ای موفق در دنیا محسوب می‌شوند؛ فروشگاه هایی که به اندازه ای در فروش به سطوح بالا رسیده اند که در مرحله بعدی رشد خود، به فضای بازار بین الملل هم ورود پیدا کرده اند. اینطور که رحیمی مدیسه می گوید، وال مارت آمریکا یکی از شاخص ترین فروشگاه های زنجیره ای دنیاست؛ وال‌ مارت بزرگترین شرکت جهان، از لحاظ تعداد نیروی انسانی است و حدود 2/2  میلیون نفر، در بیش از شش هزار و 200 فروشگاه وال‌مارت در دنیا، مشغول به کار هستند؛ امروزه وال مارت بزرگترین خرده‌فروش جهان، با درآمدی معادل ۴۴۶  میلیارد دلار محسوب می شود.

   پرداخت مالیات؛ محدودیت فروشگاه های زنجیره ای کشور
به گفته این تحلیلگر کسب و کار«ایــران بالاتــرین نرخ های مالیاتی را در جهان دارد و تخفیف مالیاتی برای فروشگاه های زنجیره ای در کشور ما معنای چندانی ندارد». رحیمی مدیسه در این باره توضیح می دهد: نرخ مالیاتی در کشور ما برای فروشگاه های زنجیره ای بالاست و این امر انگیزه لازم برای ورود این فروشگاه ها به بازار را سست کرده است؛ در کشور ترکیه، مالیاتی که از فروشگاه های زنجیره ای دریافت می شود تقریبا 18 درصد، در کشور چین، حدود 17 درصد و در ایران 25 درصد است که البته درصدی هم مالیات بر ارزش افزوده گرفته می‌شود، البته ترکیه و چین هم مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کنند، اما کشورهایی مانند امارات متحده عربی  از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. وی معتقد است: استراتژی هزینه پایین، استراتژی عموم فروشگاه های زنجیره ای است و موفقیت در اجرای این استراتژی نیازمند بهره گیری از مدیریت روز دنیا در این زمینه است؛ کشور ما از علم روز مدیریت فاصله گرفته است و این خطر  وجود دارد که در صورت ایجاد فروشگاه های زنجیره ای و اداره آنها به شیوه سنتی نه تنها مزیتی برای مصرف کنندگان ایجاد نشود، بلکه با  افزایش غیر قابل کنترل هزینه چنین شرکت های گسترده ای، ناکارآمدی آنها به سرعت بروز کند و این شرکت ها را به آستانه ورشکستگی برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *