مقالات

تجارت سه جانبه نامشهود

وجود فروشگاه های زنجیره ای در دنیای امروز جزء لاینفک جوامع شهری پیشرفته بوده که رشد و گسترش آن نیز در کشور ما و مخصوصا در کلان شهرها بسیار مشهود می باشد.

از این رو شرکت های نرم افزاری بسیاری اقدام به تولید نرم افزارهای مرتبط نمودند که برخی با اطلاعات و تحقیقات قبلی و برخی نیز به صورت هیجانی و به امید سودآوری فراوان و استفاده از آشفتگی های بازار طرح های خود را گسترش دادند.

برخی تخصصی به تولید نرم افزارهای فروشگاهی پرداختند؛ اما برخی علاوه بر محصولات نرم افزاری موفق قبلی خود، اقدام به تولید نرم افزارهای فروشگاهی کرده و بدون در نظر گرفتن ویژگی های صنعت خرده فروشی، تبلیغات و بازاریابی کردند؛ که به علت نوپا بودن صنعت فروشگاهی و عدم وجود علم و دانش بنیادین در میان بسیاری از سرمایه داران، صاحبان تجارت و مدیران فروشگاه ها و نگاهی سنتی به صنعتی مدرن، آبی گل آلود در مال ها و مراکز تجاری پر زرق و برق ایجاد کردند و باقی ماجرا قابل حدس است!

اما در این میان، برخی از فروشگاه های زنجیره ای نیز به علت عدم وجود راهکارهای نرم افزاری مناسب در کشور در زمان خود، اقدام به تشکیل تیم های نرم افزاری و تولید نرم افزارهای فروشگاهی برای تجارت خود نمودند که شاید در آن زمان تصمیم مناسبی بود. ولی میزان موفقیت ایشان پس از بهره برداری از نرم افزارها متفاوت بود.

این گونه پروژه ها بسیار زمانبر و پر فراز و نشیب بود؛ که در انتها، بسیاری از آنها با شکست مواجه شده و به سمت و سوی شرکت های نرم افزاری گرایش پیدا کرد.

شکست اینگونه پروژه ها با گذر از فازهای تحقیق، تحلیل، تولید، تست، پیاده سازی و توسعه، هزینه های زیادی در بر داشت که شکست آن منجر به هزینه های غیر بازگشت و گاه منجر به عقب گرد فروشگاه می شد.

اما ماجرا از جایی شروع شد که پروژه موفق شد؛ رفته رفته تکمیل شد و امتحان خودش را پس داد. در کنار مجموعه فروشگاهی، شرکت نرم افزاری تاسیس شد و تجارت دومی به نام فروش نرم افزار فروشگاهی ایجاد گشت.

تا اینجای داستان اتفاق بدی رخ نداده است. نرم افزار مناسبی تولید شده، شرکت نرم افزاری جدیدی ایجاد شده و اشتغال زایی خوبی نیز در کشور رقم خورده. ولی آب همچنان گل آلود است!

توضیح:

  • وقتی فروشگاهی اقدام به خرید نرم افزار می نماید و با شرکت تولید کننده نرم افزار پیمان می بندد یعنی کنترل تمام سرمایه خود را به نرم افزار خریداری شده سپرده است.
  • اطلاعات جمع شده در پایگاه داده نرم افزار بعد از مدتی بسیار ارزشمند بوده و قابلیت تحلیل پیدا می کند؛ تا جایی که می توان با تحلیل دقیق آن، سود آوری مجموعه فروشگاهی مشابه دیگری را تضمین نمود.

این اطلاعات شامل قیمت خرید، قیمت فروش، درصد سود، تامین کنندگان، اطلاعات مشتریان، پراکندگی های سنی، جغرافیایی، سلایق و … است.

 

خوب معادلات تکمیل شد!

وقتی فروشگاهی با اعتماد از شرکتی نرم افزار تهیه می کند که خود مالک فروشگاه های زنجیره ای است، نه تنها بابت خرید نرم افزار هزینه های زیادی پرداخت نموده بلکه تمامی اطلاعات ارزشمند خود را به رایگان در اختیار ایشان جهت تحلیل در مدل فروشگاهی خود و سودآوری های آتی قرارداده است.

 

فروشگاه داری + فروش نرم افزار + دستیابی به اطلاعات میلیاردی به صورت رایگان = تجارت سه جانبه

 

 

 

نویسنده: آرش عبدالشاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *