مقالات

هوش تجاری در فروشگاه های زنجیره ای

خورشید فروشگاه های زنجیره ای، در ایران از افق عبور نموده و آماده طلوعی درخشان و آغاز یک روز خوب است.

با این حال این روز آفتابی همواره از جانب رقبای فراوان و تازه نفس، پیروی از مقررات خام و درحال تغییر، مدیریت های غیر راهبردی و آینده نگر، ارتقا درک و انتظارات مشتریان، جریانهای سیاسی واقتصادی  تیره می گردد.

چالش حفظ مزیت رقابتی در برابر کلیه عوامل فوق باعث شده تا دستیابی به اطلاعات جامع، دقیق و یکپارچه سازمانی برای مدیران در کلیه سطوح امری حیاتی باشد.

از سویی نمی توان همواره از نیروی کاراجرایی، اداری و مالی  انتظار داشت تا بیشتر و بیشتر کار کند و حواسش به همه چیز باشد تا هم وضع موجود را حفظ کند و هم وضع مطلوب را بوجود بیاورد.

تکنولوژی، معجزه امروزی بشریت عقل گراست و نباید با تکیه بر روشهای قدیمی به فکر پر کردن دهانهایی باشیم که هر ثانیه به جهان گشوده می شوند و منتظرند تا هر روز لقمه هایی بزرگتر را شکار کنند.

امروزه با وجود رقابت های تنگاتنگ از مدیران فروشگاه های زنجیره ای انتظار می رود تا از اطلاعات صحیح و بروز جهت افزایش کارایی کارکنان و رضایت و تعامل با مشتری بهره گیرند. مدیریت باید ثابت کند که فرایند حفظ و نگهداری مشتریان، شناخت نیازمندیهای طبقات مختلف آنها و به طور کلی جریانات کار در زمینه های مختلف را در کنترل خود دارد.

هوش تجاری، رصد ذره بینی کسب و کار و کمک به افراد تصمیم گیر جهت اتخاذ تصمیمات مناسب و هوشمندانه در راستای پیشبرد درست امورتجاری می باشد.

برای تبیین صحیح موضوع به مثال های زیر توجه نمایید:

عملیاتی:

فروشگاه های  مواد غذایی و چند منظوره: مقرر شده طی قراردادی که با تامین کننده لبنیات بسته شده، محصولات حداکثر تا ساعت 9 صبح درب بارانداز فروشگاه آماده تحویل باشد. حال با توجه به عوامل متعدد، تامین کننده هر روز نیم ساعت یا یک ساعت دیرتر کالا را تحویل می نماید، تداعی کنید چه فجایعی بوجود می آید که از چشم ما دور است.

در اوج شلوغی فروشگاه اجناس تحویل می شوند

مشتریان که به امید یک سبد کامل وارد فروشگاه شده بودند با وضعیتی نامطلوب و شلف هایی خالی مواجه می شوند

غرغر زدن مشتریان کارکنان شما را نیز کلافه می کند

مشتری ناراضی به سرعت فروشگاه را ترک می کند کما اینکه شاید الباقی محصولات را نیز سر جایش بگذارد

نتایج :

فروش کمتر

مشتریان ناراضی

کارمندان ناراحت

محصولات تاریخ مصرف گذشته

و  نهایتا سود کمتر یا ضرر

 نقش هوش تجاری درجلوگیری از این اتفاق:

حال فرض را بر این می گذاریم که شما از سیستم های هوش تجاری استفاده می نمایید بنابراین

با تنظیمات پیش فرض توسط شما در صورت تاخیر بیش از 10 دقیقه یک آلارم سیستمی  یاSMS   برای مدیر فروشگاه ارسال می گردد. اگر این تاخیر تا 15 دقیقه ادامه داشت یک آلارم سیستمی  یاSMS   برای مدیر بازرگانی ارسال می شود و در صورت تاخیر تا 30 دقیقه یک آلارم سیستمی  یاSMS    برای مدیر ارشد ارسال می شود.

با خبر دار شدن هر کدام از سطوح مدیریتی، تصمیماتی جدی برای عدم وقوع مجدد این موضوع گرفته می شود و سازمان را از چالشی که به اندازه قطره بود ولی می توانست سیلی ویرانگر را به همراه داشته باشد نجات می دهد.

این آلارم ها با شیوه های اطلاع رسانی مختلف اعم از ایمیل، SMS، داشبورد و… می تواند در همه جای تجارت شما نقش آفرینی نماید و اشتباهات و مشکلات را از ابتدا سازماندهی کند.

تحلیلی: 

فروشگاه های پوشاک:

حوزه تجارت پوشاک علی رغم تصور اشتباهی که در مورد آن وجود دارد بیشترین محصولات تاریخ مصرف گذشته را دارد.اگر در مواد غذایی تاریخ انقضاء نشانه فساد و بی کیفیت شدن محصول باشد، در پوشاک، فصل، رنگ، مد و …..عوامل بسیار مهمی هستند که انقضا محصول شما را به یک باره رقم می زنند.

بنابراین  رصد بهنگام محصولات، نرخ رشد فروش آنها در فروشگاه ها یا شهرهای مختلف، خریدهای هوشمندانه، همه و همه فقط بستگی به اطلاعات کافی شما در این حوزه دارد.

مثال :

با استفاده از اطلاعات تجمیعی به این نتیجه می رسید که فروش رنگ قرمز محصول الف در شهرهای شمالی ایران دو برابر تهران می باشد. کافی است زین پس در ارسال کالا دقت نموده یا قسمت بیشتر رنگ های قرمز را از فروشگاه های تهران جمع آوری و برای شمال ارسال نمایید.

استراتژیکی: 

هایپرمارکت ها

فرض کنیم هدف کوتاه مدت شما رسیدن به حجم بالای فروش در کالاهای با سود بالا در هایپرمارکت اول و سپس افتتاح هایپرمارکت دوم در سال 1395است. بنابراین با توجه به مشخص نمودن فروش سال و فروش ماه، فروش روزانه خود را نیز معین می کنید و باید طبق هدف پیش بروید.

اما آنچه که گزارشات نمایش می دهند عدم وصول به هدف در فروش روزانه است.  بنابراین یا باید روش های خود را در هایپر اول تغییر دهید و یا قید هایپر دوم را بزنید.

تا زمانی که دسترسی به این انتظارات گزارشی و عملکردی از سوی مدیران فروشگاه های زنجیره ای بصورت قاطع وجود نداشته باشد شرکت های نرم افزاری ارایه دهنده راهکار (و البته دارای دانش مقتضی)نیز هیچگاه خود را به زحمت نخواهند انداخت و در همین حد که صندوق فروش بفروشد و گزارشات ساده فروش و موجودی کالا را داشته باشندکفایت می کند، در حالی که امروزه تمامی سازمان ها با حجم گسترده ای از داده و اطلاعات روبرو هستند و کلید موفقیت تجاری در این عصر استفاده صحیح از داده ها جهت اخذ تصمیماتی بهتر، سریعتر و بدون نقص می باشد. سازمانها برای رسیدن به این هدف نیازمند ابزارهای قوی و کارآمدی هستند تا بتوانند وظایف تحلیل، تصمیم سازی، تدوین استراتژی و پیش بینی را مکانیزه و اتوماتیک نمایند.

در واقع هوش تجاری، مدیران را برای تصمیم‌گیری در مورد همه عوامل موثر بر موفقیت سازمان، توانمندتر می‌سازد. در واقع هدف اصلی راه حلهای هوش تجاری کمک به سازمان‌ها در جهت بهبود کارایی عملکرد و ارتقا مزیت رقابتی در بازار می باشد.

 در یك نگاه کلی، سازمان‌ها بنا به دلایل زیر نیاز به استقرار و بکارگیری هوش تجاری دارند:

ارتقاء عملکرد سازمان با استفاده از هوش تجاری عملیاتی

انجام تجزیه و تحلیل در جهت کمک به تصمیم سازی و تصمیم گیری بهتر

پیش بینی رفتار مشتریان و تقاضای بازار مبتنی بر تحلیل اصولی روندها و الگوها

پیشبرد اهداف اساسی سازمان مانند كاهش هزینه ها، بهبود بهره وری، توسعه محصول، توسعه خدمات و افزایش رضایتمندی مشتریان، افزایش درآمدها و غیره

ارائه اطلاعات تحلیلی در قالب داشبوردهای گرافیکی که به نسبت گزارشات متنی از کارایی و اثربخشی مضاعفی برخوردار است

انجام تحلیلهای چندبعدی روی شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) سازمان

خدمات قابل ارائه شرکت ارقام نگاراندیشه

واحد راه حلهای هوش تجاری (BI) شرکت ارقام نگاراندیشه بهترین راهکارهای هوش تجاری را در حوزه فروشگاه های زنجیره ای و شرکت های بازرگانی به فراخور نیازها و اهداف استراتژیک سازمان ها برای برنامه ریزی شعب، تجزیه و تحلیل و گزارشگیری در بخش مدیریت مشتریان، برنامه ریزی خدمات و محصولات و … ارائه می دهد که خدمات قابل ارائه این شرکت در بخشهای زیر طبقه بندی می گردد:

مطالعات امكان‌سنجی جهت استقرار راه حلهای BI در سازمان

مطالعات سازمانی در شناسایی و تدوین شاخصهای کلیدی عملکرد  (KPI)

مشاوره و اجرای پروژه های طراحی و استقرار راه حلهای  BI

ارائه راه حل های كارآمد در بكارگیری داده‌کاوی جهت تحلیل داده‌ها

کلیه راه حلهای قابل ارائه از جانب شرکت ارقام نگاراندیشه مبتنی بر تکنولوژیهای Olap و Microsoft BI زیر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *