مقالات

نحوه چیدمان فروشگاه های بزرگ

در طبقات فوقانی فروشگاه چه بگذاریم؟

برندهای کوچک و نه چندان مطرح، برندهایی که فقط در آن منطقه گُل کرده اند، برندهای خوراکی‌های خوشمزه.

کالاهایی که در قفسه‌های بالایی قرار میگیرند، به آرایش قفسه، جلوه و روح و احساس میبخشد و باعث می شود که سوپرمارکت، در میان رقبای خود برجسته تر و خاص تر به نظر برسد. این برندهای خُرد، معمولاً بودجه ی کافی برای اینکه هزینه‌ی قفسه‌ها و طبقات بهتر را بپردازند ندارند.

نکته : کالاهای ویژه‌ای که در طبقات بالای قفسه‌های فروشگاهی می یابید عموماً توسط مدیران فروشگاه‌های بومی و منطقه ای انتخاب می‌شوند، نه توسط دفاتر مرکزی فروشگاه‌ها. اگر می‌خواهید فروشگاه شما کالای خاصی را در این قفسه‌ها قرار دهد، با مدیریت فروشگاه صحبت کنید.

در طبقه منطقه‌ی “خال سیاه” ( دو طبقه ی زیرینِ طبقه ی فوقانی ) فروشگاه چه بگذاریم؟

برندهای پرفروش و سایر برندهای مطرح و شناخته شده.

برندهای پرفروش همیشه در قفسه‌ها و طبقاتی قرار میگیرند که به آنها « خال سیاه » ( نقطه مرکزی سیبل یا دارت ) میگویند. یعنی جلو و وسط، درست جایی که در معرض دید باشد. این طبقه‌ها بهترین نقاط برای عرضه کالاها هستند و به همین دلیل است که تولیدکننده‌ها باید برای قرار گرفتنِ محصولاتشان در این نقاط طلایی هزینه بپردازند. اگر سوپرمارکت یا هر فروشگاه خرده فروشی دیگری، کالاهای ارزان قیمت یا کم سود را در بهترین و «در معرضِ دید»ترین قفسه‌ها و طبقات قرار دهد، هیچ منفعتی نصیبش نمی شود. بنابراین در این قفسه‌ها و طبقات، کالاهایی را مشاهده می‌کنید که تفاوت میان هزینه‌ی خرید از تولیدکننده و قیمتِ فروش آنها markup، مبلغ قابل توجهی باشد و سودآوری مناسبی را تحقق ببخشند. کالاهایی که در رده‌های پایین تری قرار دارند، برای اینکه بتوانند در کنار کالاهای پرفروش عرض اندام کنند باید هزینه اش را بپردازند.

نکته : کافی است به طبقاتی که پایین تر از این دو طبقه در قفسه واقع شده اند نگاهی بیاندازید تا کالاهای مشابهی را با شهرت، قیمت و کیفیت پایین تر مشاهده کنید.

در طبقات هم سطح با چشم کودکان چه بگذاریم؟
کالاهایی را که برای کودکان جذابیت و مورد استفاده دارند.

کودکان و نوجوانان نسبت به این کالاها واکنش نشان میدهند و میتوانند دستهایشان را دراز کنند و آنها را بردارند.

نکته : قرار دادن این کالاها همسطح با چشم کودکان و نوجوانان، یعنی ۱۰ تا ۴۰ درصد فروش بیشتر. هرچند کودکانی که بستنی، آبنبات، بادکنک و خوراکی‌های دیگر را در دست دارند به احتمال کمتری تحت تأثیر کالاهای عرضه شده در این سطح قرار خواهند گرفت!

در طبقات نزدیک به کف فروشگاه چه بگذاریم؟

کالاهایی که با برند خودِ فروشگاه عرضه می شوند، کالاهایی که توسط تولیدکننده یا تأمین کننده دیگری تهیه شده اما تحت نام فروشگاه یا شرکتهای وابسته به فروشگاه عرضه می شوند، کالاهایی که بطور عمده خرید و فروش می شوند و کالاهایی که در اندازه‌های نامتعارف که معمولاً مشتری‌های خاص خود را دارند در این طبقات از قفسه‌ها عرضه می شوند.

کالاهایی که با برند فروشگاه عرضه می شوند در طبقات چهارم و پنجم قرار میگیرند چون مشتریانی که خریدار این نوع کالاها هستند همیشه سراغ شان می آیند. سوپرمارکت‌ها کالاهای عمده فروشی را در این قفسه‌ها می گذارند تا با عمده فروش‌های بازار که کالاها را بطور عمده یا تعداد بالا و با قیمت پایین به مشتری می فروشند و مشتریانشان هم صاحبان مشاغل خُرد یا افراد فرصت طلب هستند رقابت کنند. به جز طبقات نزدیک به کف سالن فروشگاه، هیچ جای دیگری برای عرضه ی کالاهای عمده فروشی مناسب نیست.

نکته : البته اکثر مشتریان به جهت پایین تر بودن قیمت کالاهای عمده فروشی، بیش از میزان مورد نیاز خریداری میکنند بنابراین با قرار دادن کالاهای عمده فروشی که اغلب به لحاظ کیفی، تقریباً با کالاهای پرفروش بازار هم رده هستند اما با قیمت پایین تر در طبقات پایین تر قفسه‌ها میتوانید شانس فروش و سودآوری خود را افزایش دهید.

مدیریت فروشگاه
گروه مشاوران توسعه بازار آوید
تنها مرجع تخصصی مدیریت فروشگاه در ایران

☎️ تلفن:  45831 (021)

www.arghamnegargroup.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *