مقالات

مدیریت زنجیره تامین تسلا

سیستم مدیریت موجودی تسلا و استراتژی زنجیره تامین تسلا توجه زیادی را به خود جلب کرده است. برخی از آنها خوب و متاسفانه برخی از آنها بد است. خوبی ها ناشی از دیدگاه انقلابی ایلان ماسک برای شرکت خود و امکاناتی است که یک زنجیره تامین کامل یکپارچه عمودی می تواند داشته باشد، بدی آن ناشی از ناتوانی تسلا در برآورده کردن پیش بینی های خود و تاخیر در تولید است که به دلیل خرابی در زنجیره تامین آنها اتفاق میافتد.

این شرکت خودروسازی بوتیک راه‌حل‌های نوآورانه‌ای در زنجیره تامین ارائه کرده است، اما این سوال باقی می‌ماند که آیا کافی است؟

حرکت در مسیر متفاوت آیا ارزشش را دارد؟

یکپارچه سازی عمودی تسلا به دلیل نیاز به وجود آمد. آنها کاری را انجام می دادند که هیچ کس دیگری انجام نمی داد. تسلا یک کارخانه کاملاً عملیاتی در کالیفرنیا دارد و آنها همچنین اهداف کوتاه مدتی دارند که بسیار چشمگیر هستند. در زمانی که همه چیز در مکزیک یا چین تولید می شود، تسلا قصد دارد یک پارک عرضه در مجاورت کارخانه خود بسازد تا بتوانند تمام قطعات خود را در محل تولید کنند.

آنها همچنین یک کارخانه باتری سازی غول پیکر در نوادا ساختند تا نیازهای خود را به باتری برای ماشین هایشان برآورده کنند. نیاز به باتری‌هایی که مطابق با مشخصات تسلا طراحی شده‌اند، بسیار حیاتی و یافتن آن‌قدر سخت شده است که تقریباً باید باتری‌های خود را بسازند. یکی از «گلوگاه‌های» کلیدی که باعث تاخیر در تولید می‌شود، مشکلات باتری بوده است. متأسفانه، کارخانه باتری برخی از مشکلات خود را تجربه کرد که نیاز به طراحی مجدد داشت.

زنجیره ارزش تسلا همچنین شامل ساخت ایستگاه های شارژ در سراسر کشور می شود تا شارژ مجدد برق برای رانندگان آنها مشکلی ایجاد نکند. تحقق این وعده تا حدودی کند بوده است.

دنیای لجستیک زنجیره تامین موتورهای تسلا را انقلابی نامیده است، زیرا گام‌های چشمگیری که می‌توانند بردارند، اما ناامیدی‌های بزرگی نیز در سال گذشته رخ داده است که برخی از کارشناسان را متعجب کرده است که آیا ایده‌های انقلابی ایلان ماسک و دیگران قابل اجرا هستند یا خیر. در زمان دنیای واقعی

مدل 3 رونمایی شده در سال 2016 به بیش از 400000 راننده در سراسر جهان وعده داده شده بود که 1000 دلار برای ایمن سازی وسیله نقلیه خود پرداخت کرده بودند، اما تولید کند بوده است، تا سه ماهه چهارم سال 2018 تنها 55840 دستگاه تحویل داده شده است.

نکته این است که در این مقطع، شرکت در حال مبارزه است، مصرف کنندگان دیوانه هستند، سرمایه گذاران عصبی هستند، و سهام به سرعت در حال سقوط است و تمام تقصیرها متوجه زنجیره تامین است.

کارخانه آینده

چشم انداز بنیانگذار و مدیر عامل تسلا این است که یک زنجیره تامین یکپارچه عمودی بسازد که به اندازه کافی خودکفا باشد تا “کارخانه آینده” او بتواند رشد کند و پیشرفت کند و به همه وعده ها عمل کند. در یک نقطه، تسلا در حال ساخت مدل 3 در یک «فضای سرپوشیده» بود که واقعاً آنطور که ایلان ماسک گزارش داده بود، یک فضای سرپوشیده نبود، بلکه یک سازه موقتی بود که در کنار کارخانه Fremont CA ساخته شده بود که صرفاً بر مونتاژ مدل 3 تمرکز می کرد.

در اوایل سال 2017، مدیرعامل ماسک قول داد که تولید تا 5000 خودرو در هفته افزایش یابد. حتی با وجود 3 خط مونتاژ کامل که در تمام ساعات شبانه روز کار می کنند، میانگین بیش از نصف کاهش یافته است.

 

تحلیلی از مشکلات

شکست زنجیره تامین مشکل است. ایلان ماسک در این مورد چه می کند؟ او شرکت خود را به سمت خودکفایی کامل سوق می دهد، اما بسیاری از منتقدان موافق هستند که کاری که او برای غلبه بر مشکلات باید انجام دهد، همکاری با شرکتی مانند مگنا است که تجربه تولید انبوه قطعات خودرو را دارد. اگرچه مگنا ممکن است پایگاه دانشی برای مدیریت تولید خودروهای الکتریکی نداشته باشد، اما با برخی ورودی ها و حمایت زیاد تیم تسلا می توان بر مشکلات کمبود دانش غلبه کرد.

یکی دیگر از مسائلی که تسلا ممکن است بخواهد در نظر بگیرد این است که شخصی را وارد کشتی کند که در زمینه تامین و تدارکات فعالیت دارد. این یک عملیات بزرگ است نه به دلیل مقیاس تولید، بلکه به این دلیل که خودروهای تسلا بیش از 10000 قطعه در هر یک دارند!

اشتباه دیگری که تسلا مرتکب می شود «بازی سرزنش» است. هرگز ایده خوبی نیست که زنجیره تامین را برای مشکلات خود مقصر بدانید، بله به دلیل تامین کنندگان تاخیرهایی وجود داشته است، اما این موضوع بزرگی است، اما مصرف کنندگان نمی خواهند بشنوند که ارائه دهندگانی که انتخاب می کنید نمی توانند تقاضای شما را برآورده کنند.

صادقانه بگویم، دانستن زمان درخواست کمک در هر تولیدی حیاتی است. پیمانکاران زیادی در آنجا وجود دارند که می توانند دقیقاً آنچه را که تسلا برای افزایش تولید نیاز دارد ارائه دهند، اما ماسک فقط برای تنظیم دیدگاه خود امتناع می کند.

 

 

 

مزایای زنجیره تامین یکپارچه عمودی چیست؟

واقعیت این است که برخی ارزش‌های کلیدی برای مدل یکپارچه‌سازی عمودی تسلا وجود دارد که می‌تواند برای هر کسب‌وکاری مفید باشد. ما می‌توانیم با نکات مثبت بمانیم و ببینیم چگونه یکپارچه‌سازی عمودی به یک کسب‌وکار اجازه می‌دهد هزینه‌ها را کاهش دهد. تسلا طرحی را به کار گرفت که بدون شک، عملیات و مدیریت زنجیره تامین برای قرن بیست و یکم و برای همه مقاصد، یک استراتژی صرفه جویی در هزینه است که امکان رشد را فراهم می کند.

ملاحظاتی که کلید موفقیت این نوع استراتژی زنجیره تامین یکپارچه هستند عبارتند از:

هزینه
کنترل

با ادغام عمودی زنجیره تامین، می توان هزینه های حمل و نقل را در سراسر زنجیره کاهش داد، اما این امر به شدت به نزدیکی و موقعیت جغرافیایی بستگی دارد. ماسک چشم انداز ساخت ترکیبی را دارد که در آن هر مرحله از زنجیره تامین در نزدیکی مدیریت شود، مشکل اینجاست که خودروهای او برای عملکرد به 10000 قطعه نیاز دارند. در شرایط دیگری که نیازی به 10000 قطعه برای تولید نیست، یکپارچگی می تواند ساده شود.

هزینه های حمل و نقل لوازم و قطعات تنها صرفه جویی قابل تحقق نیست. صرفه جویی در زمان و نیروی کار نیز وجود دارد که با یکپارچگی عمودی زنجیره تامین قابل تحقق است. البته می تواند مزیت رقابتی شما را نیز بهبود بخشد. به عنوان مثال، اگر یک منبع کمیاب وجود داشته باشد که به طور محکم به زنجیره تامین شما اختصاص داده شده باشد که رقبای شما نتوانند آن را بدست آورند، شما برنده هستید.

کنترل نیز یک مزیت بزرگ است. شما به راحتی می توانید با این مدل کارایی زنجیره تامین را بهبود ببخشید، به کانال های توزیع پایین دستی دسترسی داشته باشید که ممکن است راه دیگری نداشته باشید و بیشتر. مزایای بالقوه جذاب بسیاری وجود دارد، اما برخی از معایب نیز وجود دارد.

جنبه منفی یکپارچه سازی زنجیره تامین عمودی

مشکلات تسلا در مورد این مدل حکایت از احتیاط دارد. برخی از خطرات بالقوه جدی در این مدل وجود دارد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

افزایش هزینه ها
کاهش انعطاف پذیری طراحی محصول
مسائل مربوط به تعادل

این مدل به دلیل عدم رقابت می تواند هزینه ها را افزایش دهد. وقتی تامین کنندگان برای کسب و کار شما رقابت می کنند، هزینه ها را کاهش می دهد، وقتی یک تامین کننده منتخب دارید، هزینه ها می تواند از کنترل خارج شود. ممکن است هزینه های بوروکراتیک اضافی نیز وجود داشته باشد.

انعطاف پذیری را نیز می توان محدود کرد. تغییر طرح‌ها یا تغییر مدل‌ها می‌تواند دشوار باشد اگر به توسعه‌های جدید زیادی نیاز داشته باشد.

ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در بالادست و پایین دست ممکن است دشوار باشد.

برای چه کسی می تواند کار کند؟

واضح است که برای تسلا کار نمی کند، اما برخی از مشاغل هستند که تحت این مدل رشد می کنند. هر کسب و کاری که:

تجربه موانع برای تنظیم قرارداد یا نظارت بر قراردادها می تواند نشان دهد که این مدل از زنجیره تامین برای آنها کار خواهد کرد.
داشتن مقادیر زیاد تولید می تواند از این مدل به دلیل مقیاس بهره مند شود
از نظر استراتژیک مانند فعالیت های زنجیره عمودی هستند
این مدل می تواند برای طیف گسترده ای از تولید کنندگان با مجموعه شرایط مناسب کار کند. ممکن است در نهایت برای تسلا کار کند.

چه کسی باید از آن اجتناب کند؟

برخی از مشاغل هستند که برای استفاده از این مدل مناسب نیستند از جمله:

زمانی که مقدار مورد نیاز از تامین کننده در مقیاس کافی نباشد
محصول به طور گسترده در دسترس است
شایستگی ها بین فعالیت ها بسیار متفاوت است
فعالیت های مجاور عمودی در صنایع مختلف می باشد
این مدل مفید را می توان ادغام کرد اما همه موارد فوق باید قبل از تصمیم گیری در نظر گرفته شوند.

 

نتیجه

تسلا هنوز یک استارتاپ است و البته مشکلات و منحنی یادگیری بزرگی وجود خواهد داشت. به هر حال، ایلان ماسک یک متخصص بینش و نه یک متخصص تدارکات و تامین است. یکی از چیزهایی که به پیشبرد این شرکت کمک می کند، امضای قرارداد با یک متخصص لجستیک واقعی است که در تولید خودرو با تجربه است.

بله، خودروهای تسلا کاری هستند که قبلا هرگز انجام نشده بود، اما ساخت خودرو همچنان ساخت خودرو است و برای انجام این کار به خوبی، باید یک زنجیره تامین قوی و یک روش اثبات شده وجود داشته باشد. چند ترفند در مدیریت زنجیره تامین، و تسلا ممکن است به کارخانه آینده تبدیل شود و بتواند در برخی از افراد بزرگ در تولید خودرو نقش آفرینی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *