فرانچایز

فرانچایز گونه ای از روش های کسب و کار است که طبق آن به یک شرکت این اختیار داده می شود که از مدل کسب و کار و برند یک شرکت دیگر برای مدت زمانی تعریف شده استفاده کند تا از این طریق بتواند محصولات و یا خدماتی را تحت پوشش نام و شهرت آن شرکت به فروش برساند. به شرکتی که صاحب کسب و کار است Franchisor (شرکت هماهنگ کننده یا صاحب کسب و کار) و به شرکت‌هایی که نام تجاری و برند شرکت اصلی را خریداری می‌کنند Franchisee (شرکت تحت پوشش) گفته می‌شود.

فرانچایز برای کسب و کارهای کوچک مستقل شبکه‌ای ارتباطی خلق می کند که طبق آن هریک از این شرکت‌های  کوچک تحت یک نام بازرگانی مشترک و یک هویت یکپارچه فعالیت می کنند و همگی از یک متد از پیش تعیین شده که موفقیت آن قبلا توسط شرکت مادر آزمایش شده است، تبعیت می‌کنند. فرانچایز دارای یک سیستم بازاریابی یکپارچه است که هدف اصلی آن ایجاد یک تصویر ذهنی یکپارچه و گسترده درباره فراورده‌ها و یا خدمات یک برند در ذهن مشتری می‌باشد. شرکتی که قرار است محصولات یا خدمات خود را تحت پوشش سیستم فرانچایز گسترش دهد باید محصول یا خدمات فوق العاده‌ای برای ارائه کردن داشته باشد تا فراگیر شدن آن امری منطقی به نظر برسد. همچنین مدل و کار بتواند توسط افراد مختلف در مکان‌های مختلف بارها و بارها تکرار شود.

از دیدگاه شرکتی که صاحب برند اصلی است، سیستم فرانچایز در واقع جایگزینی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای Chain Stores محسوب می شود تا از این طریق ریسک‌های ناشی از سرمایه گذاری در تعدادی شعبه برطرف گردد. صاحبان کسب و کار در این حالت دیگر نگران انرژی و هزینه‌های لازم برای مدیریت شعبه‌های زیرمجموعه خود نیستند و مطمئن خواهند بود هر یک از شرکت‌های تحت پوشش فرانچایز به دلیل وجود انگیزه‌های کافی شخصی برای رشد و پیشرفت کسب و کار تلاش خواهند کرد. از سوی دیگر، برای کسانی که در پی آن هستند به سرعت کسب و کار خود را در سطح ملی و حتی بین المللی گسترش دهند فرانچایز یکی از بهترین سیستم‌های عملکردی است زیرا سرمایه لازم اولیه برای توسعه در کمترین حالت ممکن است و سرعت رشد آن نیز چشمگیر می باشد.

برای شرکت‌های تحت پوشش یا Franchisee ها، پیوستن به یک سیستم فرانچایز مزایای زیر را دارا می‌باشد:

  • کاهش ریسک شروع یک کسب و کار نوپا و استفاده از تجربه و دستاوردهای شرکت هماهنگ کننده
  • برخوردار بودن از نام و هویت یک برند شناخته شده از همان روز اول
  • استفاده از سیستم تعریف شده بازاریابی
  • استفاده دائم از نظام آموزشی، مشاوره ای و حمایتی از سوی شرکت صاحب کسب و کار
  • کار کردن در یک نظام برد-برد win-win میان صاحب برند و شرکت‌های تحت پوشش
  • نتایج قابل پیش بینی تر در کسب و کار و شفاف بودن مدل کاری
  • پایین بودن نرخ شکست به دلیل آشنایی کلی مشتریان با نام شرکت مادر و حمایت شرکت مادر از شرکت‌های تحت پوشش
  • پایین بودن هزینه‌های تبلیغات و برندینگ به واسطه تبعیت از یک نظام یکپارچه
  • فعالیت‌های عملیاتی برنامه ریزی شده

با توجه به توضیحات ارائه شده در مدل های زنجیره ای، شیوه همکاری با فروشگاه های وابسته به یک برند یا شرکت از نظر مالی و حسابداری به دو دسته تقسیم می‌گردد:

 فروشگاه با مالکیت شرکت:

در این حالت فروشگاه جزئی از شرکت محسوب شده، کالاها پس از خرید از تامین کننده به انبار آنها انتقال یافته و به صورت امانی در اختیار مسئول فروشگاه قرار گرفته و بفروش می رسند که اصطلاحا در علم حسابداری به طرفین این معامله آمر و حق العمل کار اطلاق می گردد. همچنین تمامی موارد مربوط به اضافات و کسورات کالاها به طور مستقیم در مباحث مالی طرفین تاثیرگذار است.

 فروشگاه های فرانچایز:

در این حالت با توجه به توضیحات فوق، مالکیت فروشگاه در اختیار شرکت نبوده ولی کالاها، نحوه چیدمان، نوع ارائه خدمت و … تحت کنترل و دستورالعمل های دفتر مرکزی و مالک برند می باشد. لذا کالاها هنگام انتقال به انبار فروشگاه ثبت فاکتور شده و به فروش می‌رسند و فروشگاه به ازای اجناس خریداری شده به دفتر مرکزی بدهکار می گردد. که در این صورت این امکان وجود دارد که شرکت الزام داشته باشد تا از صندوق‌های فروشگاهی یکپارچه استفاده و یا اختیار استفاده از نرم افزار مستقل را به نماینده داده باشد.

ولیکن بدلایل ذکر شده زیر چنانچه نرم افزار صندوق دارای ارتباط یکپارچه با دفتر مرکزی باشد مزایای زیر بدست می آید:

  • تعریف اطلاعات پایه. یک بار و در دفتر مرکزی
  • کنترل قیمت فروش
  • اعمال و کنترل تخفیفات یکپارچه بر اساس برند
  • آگاهی از وضعیت موجودی و فروش کالای فروشگاه جهت تامین مناسب و بموقع
  • اخذ گزارشات تکمیلی و مقایسه ای در دفتر مرکزی جهت توزیع بهینه کالا
  • باشگاه مشتریان یکپارچه
  • ارتباط با مشتریان نهایی شرکت (End Customer)

راهکار

موضوع نمایندگی و فرانچایز در نرم افزار باران 360 مفهوم تکامل یافته ای دارد که ضمن مدیریت فرآیندهای حوزه فرانچایز بصورت کامل، بسترهای توسعه کسب و کار را نیز فراهم می آورد، روش های مختلف تعاملات مالی با نمایندگان در فرانچایز از دغدغه های اصلی کسب و کارهای خرده فروشی است و شفافیت و قابل اتکا بودن اطلاعات مالی یکی از ارکان مهم پایداری این روابط تجاری است.

نرم افزار مدیریت نمایندگی و فرانچایز باران 360 با بکارگیری سیستم های حسابداری فرانچایز، مدیریت قراردادهای فرانچایز، دریافت و پرداخت، مدیریت فروشگاه های فرانچایز، صورت های مالی تجمیع و تفکیکی، کمک بهینه ای به مدیریت فرآیند، مدیریت مالی و به تبع آن توسعه کسب و کار می نماید.

چگونه نرم افزار مدیریت نمایندگی و فرانچایز باران 360 به توسعه کسب و کار کمک می نماید؟

    • توسعه افقی کسب و کار

توسعه شعب، ابتدای مسیر توسعه کسب و کارهای خرده فروشی است؛ مفهوم “مقیاس به صرفه” به معنای “هرچه بیشتر پربارتر” در صورت مدیریت صحیح در این حوزه کارآمد است. با توسعه شعب، دوسر زنجیره تامین یعنی فروش و تامین را تقویت کرده اید. راهکار مدیریت شعب گسترده باران 360 تمامی فرآیندها و امورمالی شعب را اتوماسیون نموده و با ایجاد اطلاعات یکپارچه، بموقع و قابل اتکا به شما کمک می کند تا برای یک فرآیند یک بار تصمیم بگیرید و پس از آن اجرا و کنترل آن را به نرم افزار باران 360 بسپرید.

  • توسعه عمودی و یا خوشه ای در کسب و کار فرانچایز

علاوه بر توسعه شعب، توسعه نمایندگی ها نیز مورد توجه صاحبان کسب و کارهای خرده فروشی قرار گرفته است.  این توسعه در نرم افزار باران 360 می تواند خوشه ای باشد، به این ترتیب که هر کدام از نمایندگان نیز در صورت صلاحدید فرانچایزر می توانند مدیریت شعب و نمایندگی ها را زیر نظر دفترمرکزی بعهده بگیرند و دفتر مرکزی اطلاعات پایه را منتشر و پس از آن اطلاعات یکپارچه، بموقع و قابل اتکا از تمامی شعب و نمایندگان تحت برند خود در اختیار داشته باشد. نکته قابل توجه اینکه تمامی امورحسابداری مرتبط با شعب و نمایندگی های تحت نظر فرانچایزر اصلی و همچنین فرانچایزرهای فرعی و فرانچایزی‌ها بصورت یکپارچه و اتوماتیک در نرم افزار باران 360 مدیریت می شود.

  • امورمالی فرانچایز و صدور اسناد حسابداری اتومات شعب و نمایندگی ها

تفاوت های زیادی در نحوه صدور اسناد حسابداری و امور مالی برای شعب و نمایندگی ها با توجه به نوع قرارداد  فرانچایز وجود دارد که عدم توجه به این تفاوت ها، باعث بروز اختلافات مالی و در نتیجه شکست در روابط تجاری فرانچایز می شود. نرم افزار مدیریت نمایندگی و فرانچایز باران 360 با تفکیک انواع توسعه فرانچایز، مدیریت مالی این توسعه را با رعایت استانداردهای حسابداری مرتبط به صورت بهینه میسر می سازد.

  • مدیریت فرآیندها در فرانچایز

در توسعه و مدیریت شعب و نمایندگی ها فرآیندها متفاوتند، اصل تحقق درآمد در هر یک، در زمانی متفاوت اتفاق می افتند و حواله های انبار در هر یک، مفهومی مرتبط با نوع قرارداد فرانچایز دارند. مدیریت بهینه این فرآیندها جهت نیل به حسابداری صحیح، امری ضروری است.

  • مدیریت باشگاه مشتریان، وفادارسازی و تحلیل رفتار مشتری در فرانچایز

باشگاهی متشکل از مشتریان شعب و نمایندگی‌ها تشکیل دهید، بر اساس اطلاعات یکپارچه، سناریوهای وفادارسازی تعریف کنید و بر اساس این اطلاعات رفتار مشتریان را تحلیل نمایید.

  • مدیریت زنجیره تامین و منابع کلیدی در فرانچایز

در کسب و کار خرده فروشی یکی از مصادیق مفهوم “صرفه به مقیاس” خرید بیشتر از تامین کنندگان و به تبع آن استفاده از طرح های تشویقی تامین کنندگان است. قراردادهای محلی در نرم افزار مدیریت نمایندگی و فرانچایز باران 360  اجرای بهینه این فرآیند را میسر می سازد. از سویی با بکارگیری پورتال تامین کنندگان و ایجاد قرارداد های (Vendor-managed inventory) VMI ، می توان تامین بموقع فروشگاه ها را تضمین و امورمالی آن را نیز با امکانات ویژه باران 360 مدیریت نمود.

داشتن اطلاعات موجودی و سرعت فروش شعب و نمایندگان جهت سفارشات بهینه تولید و تامین بسیار حیاتی و ارزشمند است . گزارشات و اطلاعات یکپارچه در باران 360 از شعب و نمایندگی ها به شما در تامین و یا تولید بهنگام جهت عرضه به مشتریان یاری می رساند .

  • شناسایی جریان های درآمدی و ساختارهزینه در فرانچایز

اصل تحقق درآمد یکی از اصول پذیرفته شده حسابداری است. آگاهی از سود و زیان هر شعبه و یا نمایندگی به تفکیک و یا تجمیعی، ارتباطی مستقیم با به بکارگیری روش حسابداری صحیح شما در مدیریت فرانچایز دارد. در نرم افزار مدیریت نمایندگی و شعب باران 360، صورت سود و زیان تفکیکی و یا تجمیعی داشته و بر اساس اصول پذیرفته شده حسابداری صورت های مالی خود را تهیه می نمایید.

دموی نرم افزار را میخواهید؟